Navigeren met KPI’s en Dashboards.

Tip #2: Werk met KPI’s die gekoppeld zijn aan Kritieke Succesfactoren

Navigeren met KPI’s en dashboards. Tip #2: Wat is een KPI

In het werken met KPI’s komen we in de praktijk verschillende omschrijvingen en definities tegen. Bij Fenmen hanteren we de onderstaande definitie. Deze sluit aan bij waar een KPI voor bedoeld is: het sturen op essentie.

Definitie

Een KPI is een kritieke variabele die aangeeft wat de essentiële prestatie is om tot succes van de organisatie te komen.

Werk met KPI’s die gekoppeld zijn aan de strategie.

Betekenis

Met een kritieke prestatie-indicator meet je de prestaties van een bepaalde activiteit. Dat kunnen financiële zaken zijn en operationele activiteiten. Een prestatie-indicator is pas kritiek als het van belang is voor het monitoren van de voortgang van een doelstelling van de organisatie. Daarmee zijn KPI’s de maatstaf om te weten of je op koers ligt met de plannen die je hebt vastgesteld aan de hand van de missie, visie en strategie. Als een KPI niet verbonden is aan een KSF wordt er iets irrelevants gemeten dat niet bijdraagt aan prestatiemanagement.

Correctieve acties op de uitkomsten van een KPI leiden dan niet tot het vergroten van het succes van de organisatie. Als je bijvoorbeeld verduurzaming niet koppelt aan een concrete KPI, dan is verduurzamen slechts iets voor de bühne.

Je kunt een veelheid aan zaken en activiteiten meten

Voorbeelden van KPI’s
  • Omzet en afzet van verkochte boeken;
  • aantal acquisitiegesprekken met klanten;
  • betaaltermijn van klanten;
  • ontwikkeling van het werkkapitaal;
  • aantal leveringen op tijd;
  • aantal gebruikers op de website;
  • aantal opgeloste service calls;
  • aantal uitgemaakte creditnota’s;
  • aantal intern bevorderde medewerkers;
  • operationele kosten;
  • hoeveelheid uitstoot aan koolstofdioxide (CO2);
  • et cetera.

Organisaties waarmee het niet goed gaat hebben de neiging steeds meer KPI’s (of PI’s) te formuleren waarmee zij hopen te kunnen sturen. Blijf echter gefocust op de KPI’s die je hebt vastgesteld op basis van KSF’s. Denk bij het formuleren van KPI’s aan het Engelse gezegde less is more: twintig KPI’s volgen is meer dan voldoende.

KPI’s zijn essentieel om effectief te kunnen navigeren.

Zie daartoe Tip #1 https://fenmen.nl/navigeren-kpi-dashboards-tip1-ga-navigeren/

Lees meer over dit onderwerp in het het boek. https://fenmen.nl/navigeren-met-kpi-dashboards/

Navigeren met KPI-dashboards

Koop het boek het kompas

Met Het Kompas krijg jij de inspiratie om het vandaag net even beter te doen dan gisteren. Bestel het dus vandaag nog! Ik wens je alvast heel veel leesplezier en inspiratie toe! Het Kompas: duidelijk, praktisch, no-nonsense

Bestellen kan eenvoudig via het aanklikken van de onderstaande button.

koop dit boek

Contact

Heeft u vragen/opmerkingen of wil je een afspraak maken? Vul het contactformulier in en wij proberen z.s.m. contact met jou op te nemen.