Herken de valkuilen als je aan de slag gaat met KPI’s in jouw organisatie.

Valkuilen bij het werken met KPI’s

Een aantal veelvoorkomende valkuilen die gelukkig te voorkomen zijn.

Eerst de definitie van wat een KPI is:

Met een Kritieke Prestatie-indicator meet je de prestaties van een bepaalde activiteit.

We meten heel veel zaken dagelijks van wat we uitvoeren. Je wilt weten hoe je er voor staat. Daar hebben we allerlei parameters voor bedacht. Dat loopt van meten van de omzet tot de bezettingsgraad van het hotel, van het aantal ontvangen leads tot het aantal afgehandelde klachten. Ook je bloeddruk meten is een indicator van hoe iets gaat.

Een KPI kan dus zowel financiële als operationele zaken meten.

Let wel  … een PI is niet automatisch een KPI. Indien de Prestatie-indicator is gekoppeld aan een benoemde Kritieke Succesfactor (KSF), dán is het een KPI.  Met de KPI meet je dus de voortgang op de KSF. De K staat niet voor niets voor Kritiek; dit meten is essentieel voor succes.

Wat zijn veel voorkomende valkuilen? Herken je deze?


Doel:

KPI’s zijn voor sturing en gericht op verbetering.


Valkuil 1:

KPI’s gebruiken voor het afleggen van verantwoording.


Doel:

KPI’s hebben een voor iedereen begrijpelijke definitie


Valkuil 2:

Onduidelijkheid in wat de KPI’s meten en hoe de KPI’s tot stand komen


Doel:

KPI’s sluiten aan bij een Kritieke Succesfactor (KSF).


Valkuil 3:

Er zijn teveel KPI’s,waardoor versnippering van aandacht ontstaat en de relevantie van de KPI gering is of niet duidelijk is.


Doel:

KPI’s moeten meetbaar zijn en relevant.


Valkuil 4:

Metingen vinden in te lage frequentie plaats (te lage urgentie).

KPI-rapportage verschijnt te lang na afloop van de meetperiode (niet meer relevant).


Doel:

KPI’s maken een trend zichtbaar en zetten aan tot actie.


Valkuil 5:

Dashboard produceert cijfers waar geen actie aan is gekoppeld. Management is niet in staat op basis van de KPI’s op het dashboard tot actie te komen. De organisatie rijdt door rood.


Doel:

KPI’s moeten op de werkvloer beïnvloedbaar zijn.


Valkuil 6:

Medewerkers hebben geen mandaat en budget om hun eigen KPI’s te beïnvloeden.

Demotivatie is een logisch gevolg


Doel:

Iedere KPI is voorzien van een doel waar draagvlak voor is.


Valkuil 7:

De KPI heeft geen doel en er is geen draagvlak voor het doel.

Heeft een KPI geen doel, dan is het geen KPI maar een PI.


Doel:

Alle KPI’s bij elkaar vormen een samenhangend geheel, waaruit een verhaal te maken valt.


Valkuil 8:

KPI’s worden gekoppeld aan beschikbaarheid van cijfers en data. Het verhaal achter de cijfers is niet te maken.

Kortom: met een slecht werkende KPI schiet je je doel voorbij.

 

Wil je advies over het voorkomen van de valkuilen in het werken met KPI’s bij jouw organisatie? Dat is een onderdeel van het inrichten van het Bedrijfskompas. Neem dan even contact op om te weten of een Bedrijfskompas wat voor jou is.

https://fenmen.nl/toets-jouw-kpi-dashboard-geeft-het-echt-grip/

Koop het boek het kompas

Met Het Kompas krijg jij de inspiratie om het vandaag net even beter te doen dan gisteren. Bestel het dus vandaag nog! Ik wens je alvast heel veel leesplezier en inspiratie toe! Het Kompas: duidelijk, praktisch, no-nonsense

Bestellen kan eenvoudig via het aanklikken van de onderstaande button.

koop dit boek

Contact

Heeft u vragen/opmerkingen of wil je een afspraak maken? Vul het contactformulier in en wij proberen z.s.m. contact met jou op te nemen.