• Skip to content
  • Skip to footer

FenMen

Header Right

  • Home
  • Methode Het Kompas
    • Ondernemers, opgelet: stressvrij het weekend in!
    • Echte grip op jouw bedrijfsresultaten in 10 stappen: het overzicht
    • Bepalen van de Kritieke Succesfactoren
    • De juiste Kritieke Prestatie-Indicator (KPI)
    • Ontwerp een effectief KPI-Dashboard
    • Checklist ‘Denken voor Doen’
    • De juiste financial op de juiste plaats
    • Wat doet de Financieel Directeur?
    • Vijfkrachtenmodel van Porter
  • Koop het boek
    • Navigeren met KPI-dashboards
    • Hoe helpt het Kompas jou?
    • Werkboek Het Kompas
    • Making of … grip op het bedrijfsresultaat
    • Samenwerking met Financials For Financials
  • Oplossingen
    • De Navigatiecyclus
    • Financiële sparringpartner
    • Toets jouw KPI-Dashboard
    • Business en finance support
    • Workshop ‘Business control’
  • Blog & Nieuws
    • Casus: KPI-Dashboard bij non-profit organisatie
    • Top-5 Kritieke Prestatie-Indicatoren
  • Over FenMen
    • Contact
    • Profiel
    • Onze bedrijfsfilosofie
    • Waar gaat een visie over?
      • Wie is Fenmen

Werkboek Het Kompas

Ga nu gelijk aan de slag in het gratis werkboek!

Het eindresultaat is een aanpak van de planning en sturing van de bedrijfsactiviteiten met een KPI-dashboard dat aansluit bij de strategie.

Aan de hand van gerichte vragen wordt de methode stap voor stap uitgewerkt.

 

 

 

 

Met dit werkboek kom je tot een gedragen bedrijfskompas met de uitkomst per stap:

  • Bespreken van de uitgangssituatie. Waar staat de organisatie nu met de planning en sturing van de bedrijfsactiviteiten? Wat gaat goed en wat gaat er fout en loopt niet?
  1. Bespreken en toetsen van de missie van de onderneming. Waarin is de onderneming uniek?
  2. Bespreken en toetsen van de visie van de onderneming. Wat wil de organisatie bereiken in de komende drie tot vijf jaar?
  3. Uitwerken van het Hoe wordt uitgewerkt dat met een unieke strategie de onderneming zich onderscheidt van haar concurrenten in een competitieve omgeving?
  4. Vaststellen van de Kritieke Succesfactoren (KSF’s). Welke KSF’s bepalen dat de organisatie haar korte- en langetermijndoelstellingen haalt? Waarin moet de organisatie uitblinken om zich te kunnen onderscheiden. Wat heeft dus echt focus?
  5. Ordenen van de KSF’s op de Strategiekaart en het verhaal kunnen vertellen. Hoe zijn de KSF’s samen te bundelen tot een A4 om zo het verhaal te vertellen.
  6. Bepalen van Kern Prestatie-indicatoren (KPI’s). De KPI’s zijn een directe afgeleide van de KSF’s. Iedere KPI heeft een doel en moet meetbaar zijn, anders is het geen KPI.
  7. Opstellen van het KPI-Dashboard. Met een goed dashboard zie je in één oogopslag hoe de vlag er voor staat en of actie nodig is om bij te sturen om het plan het halen.
  8. KPI-register. Stel een KPI-register op en borg de aanlevering van periodieke data. Maak duidelijk wie welke actie onderneemt per KPI. Voorkom hier dat ‘men door rood door rijdt’.
  9. (bij)Sturen als dagelijks werk. Regel dat iedereen begrijpt wat op het dashboard staat. Kom regelmatig bij elkaar om te bespreken of je op koers ligt.
  10. PDCA Cirkel rondmaken en feedback lus. Houd de meeting kort en focus vooral op verbeteracties met effect op de korte termijn. Maak ten slotte de cirkel rond door het dashboard in te zetten om gericht te verbeteren.

 

Je kunt het werkboek nu gratis downloaden.

 

 

Footer

Vrijblijvend contact

Neem contact op met Eldert en zijn team voor een gesprek over de mogelijkheden.

 

Ik wil graag contact met Eldert:                  06-5389 1420

Meest recente berichten

  • De fabel van de mier: Te veel control? Koester de mieren!
  • Waar gaan we eten? De review als scherprechter.
  • Geen grip op je bedrijfsresultaat kun je missen als kiespijn
  • Financial back to basic 3.0
  • Hoe ziet jouw bedrijfskompas eruit?

Volg ons op Social Media

  • Linkedin
  • Twitter

Copyright © 2019 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in