Managementwijsheden – Inspirerende Quotes

Achter een fraaie quote schuilt vaak een wereld van managementwijsheid. Inspirerende uitspraken uit allerlei situaties en gedaan door al dan niet beroemde leiders, wetenschappers of gewoon genoteerd uit het dagelijkse leven.

Het zijn quotes die op de een of andere manier passen binnen de filosofie van Navigeren op essentie. Dan hebben we het over het aangaan van een reis, bepalen van een doel, onderweg in de gaten houden of we op koers liggen en iedereen motiveren om me te doen aan de reis en de doelen te bereiken. Dat is in de praktijk vaak lastig genoeg. Daarom kan een inspirerende quote je net even het zetje in de rug geven om door te gaan en de goede richting op te gaan.

We zetten een aantal quotes op een rij die in je in allerlei situaties kunt gebruiken. Het communiceert ook vooral lekker.  Bijvoorbeeld om een team te motiveren of ergens de puntjes op de “i” te zetten.

“Onder een grote eik groeit geen gras”

Een grote boom zoals een eik is de grote vijand van het gazon. Bij regen vangt de boom veel water op, dat nooit de grond bereikt. Van de regen, bereikt een deel wel de grond, maar wordt direct voor een deel door de boom opgenomen. Als het te droog is, haalt de boom het laatste beetje water uit de grond en zal het gazon verdrogen. Door het gazon te bemesten gaat de boom extra wortels vormen, direct onder het gazon, om de voedingsstoffen op te nemen.

Zo ook met leiderschap. Een ‘groot’ leider in een organisatie trekt veel licht en water weg voor de medewerkers in de tweede laag.  Die krijgen minder aandacht en erkenning voor hun inzet. Dat kan zeer demotiverend werken, waardoor er capabele medewerkers vertrekken. Zorg dus voor balans in de organisatie.

“Tracht niet een man van succes te zijn, probeer liever een man van waarde te zijn.”

Een van de klassieke uitspraken van Albert Einstein. Wat voor soort leider wil je zijn? Een die vooral gedreven is door het halen van succes of  iemand die waarde wil toevoegen aan de organisatie? Denken in termen van ‘Succes’ komt vaak voort uit het kortetermijndenken, maar het ware succes van de organisatie is het voortbestaan op langere termijn bewerkstelligen. Dat gaat steeds meer over het creëren van de juiste omstandigheden en het bij elkaar brengen van de juiste mensen. De waarde van jou als leider schuilt er dan in dat je laat zien waar je voor staat. Goed gekozen organisatiewaarden hebben aantrekkingskracht en zorgen ervoor dat je het juiste talent en de juiste klanten aantrekt. Een aansprekend perspectief verbindt mensen.

 “Het maakt niet uit hoe langzaam je vooruitkomt, zolang je maar niet stopt.”

Een mooie uitspraak van Confucius. Op weg naar je doel lijkt het soms niet op te schieten. Het zit tegen en je hebt even geen motivatie meer. Maar, stop niet. Want dan is alles wat je al bereikt hebt voor niets geweest. Ga rustig door. Geloof in de goede afloop en blijf kleine stapjes zetten.

“Een doel is een droom met een deadline”

Een doel is een droom met een deadline. Het blijft echter vaak een droom zonder een heldere deadline en daarmee alleen een droom. Het klinkt wat vreemd in deze tijd van drukte en burn-outs, maar velen van ons hebben de deadline nodig om alert te blijven. Een deadline brengt niet alleen focus echter ook spanning.

Bron: © tekst: Jeff Gaspersz, 2015

“Zin kun je maken”

We kennen dat wel: je was van plan te gaan fietsen of te wandelen, maar de neiging is er om het uit te stellen. Je kijkt naar buiten, het waait en binnen staat een leuk programma op. Ga ik wel of niet? Van binnen weet je dat het goed voor je is en toch piept er een stemmetje om in je comfort zone te blijven.

Kom op. Je vermant je zelf en zegt “Zin kun je maken. Is het na vijf minuten niets, dan draai ik me om.” Je trekt je schoenen en kleding aan en gaat naar buiten. En jawel, na vijf minuten zit je helemaal in flow. De energie stroomt door je lijf. Je bent blij dat je niet toe gegeven hebt aan dat piepende stemmetje. Je hebt zin gemaakt!

“De oplossing is het probleem niet”

De ontbrekende oplossing is het probleem niet. Elke keer als een probleem wordt omschreven met “We hebben geen… “, of “We missen een….”,  of “We hebben geen kpi’s… “, of  “We hebben geen visie… ” zit er een dieperliggend probleem onder. Zoek dat eerst uit, voordat je met een surrogaat oplossing komt.

Info/bron: Met dank aan Arjan Pelders

DEEL ONLINE

Geïnspireerd en meer weten?

Bestel hier een van de managementboeken van Eldert de Jager

MAAK KENNIS

Met Eldert de Jager