10 jaar leren en groeien als ondernemer

Het zakelijk avontuur om als zelfstandig consultant aan de slag te gaan startte voor mij 10 jaar geleden in januari 2014. Met plezier kijk ik terug op een leerzame periode en ik heb zin in de jaren die voor mij liggen. En nu ben ik 10 jaar verder. Als ik terugkijk dan heb ik de nodige vlieguren gemaakt, diverse initiatieven ontplooid en een keur aan klanten geholpen. Al met al ben ik tevreden waar ik nu sta.

Het zakelijk avontuur om als zelfstandig consultant aan de slag te gaan startte voor mij 10 jaar geleden in januari 2014. Met plezier kijk ik terug op een leerzame periode en ik heb zin in de jaren die voor mij liggen. En nu ben ik 10 jaar verder. Als ik terugkijk dan heb ik de nodige vlieguren gemaakt, diverse initiatieven ontplooid en een keur aan klanten geholpen. Al met al ben ik tevreden waar ik nu sta. 

Toch was dat vanaf dag 1 niet direct duidelijk. 

Om allerlei redenen vond ik dat ik medio 2013 wel klaar was om nieuwe stappen te zetten richting ondernemerschap. Indachtig Pipi Langkous was het adagium “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Ik startte dan ook niet met een lege tas. Immers ik had al meer dan 20 jaar ervaring met financieel management in allerlei omgevingen. Ik wist hoe je een financiële organisatie moest neerzetten. Ik had al vele rapportages, dashboards en budgetten gemaakt. En ik had op MT-niveau gevarieerde ervaringen opgedaan met het sturen met KPI’s. Wat ik natuurlijk nog nooit gedaan had was het acquireren van nieuwe klanten. 

In de afgelopen 10 jaar – sinds de eerste dagen van 2014 – waren er een aantal memorabele momenten die ik hier graag de aandacht geef. Met daarbij bijzondere mensen die mij hebben geholpen. 

Het bedenken van de naam en de oprichting van Fenmen BV

Op het moment dat ik bij de notaris zat om de BV op te richten had ik een merknaam nodig voor mijn operationele en commerciële activiteiten. En er moest natuurlijk een logo komen en een website. Maar niet alles tegelijkertijd. De naam had ik al op de plank liggen. Dat was een paar jaar eerder voortgekomen uit een aantal gesprekken met Krista Ledder. Zij is zelfstandig communicatieadviseur en had ervaring met het bedenken van namen. 

Zij stelde destijds een aantal relevante vragen als ‘Hoe kunnen we de naam onderscheidend maken?’, ‘Kunnen we een korte, pakkende naam bedenken?’, ‘Is de naam te onthouden?’, ‘Kan de naam iets zeggen over waar je voor staat en wat de identiteit is, zonder alles weg te geven?’. 

Daarmee ben ik aan de slag gegaan. 

Wat ik in mijn werk belangrijk vond – en nog steeds vind – is de verbinding leggen tussen enerzijds plannen en beleid en anderzijds de uitvoering en de mensen die het moeten doen. Ik zoek graag de verbinding, de zogeheten ‘brugfunctie’. 

En daar is de naam Fenmen uit voortgekomen. ‘De brug tussen Finance EN MENsen’. Dus toen ik bij de notaris zat begin januari, wist ik dat de naam ‘Fenmen BV’ moest worden. Tot op de dag van vandaag ben ik tevreden met de naam. Krista heeft me destijds goed op weg geholpen. 

The making of het boek ‘Het Kompas’

Gaandeweg de eerste opdracht ontstond het idee om een standaardaanpak te ontwikkelen voor het werken met KPI’s en dashboards. Kon ik daar een product voor bedenken?  

Via een contact uit het netwerk raakte ik in gesprek met Daisy Godijn. Zij had eBookpoint opgericht en hielp beginnende schrijvers met een compleet traject bij het uitgeven van boeken. Ik had sowieso al een sluimerende behoefte om een boek te schrijven. Maar hoe pak je het maken van een boek aan? Dat is toch wel tijdrovend. 

Er lag bij mij al een heel concept op de plank over Integraal Ondernemen en ik zocht een manier om dat uit te geven. Zij adviseerde mij om eerst een beknopt e-book van circa 35 pagina’s te schrijven en met die ervaring aan het definitieve boek te gaan werken. Dan had ik sneller een boek beschikbaar. Het enthousiasme en de doelgerichte aanpak van Daisy trok me over de streep. 

Ik bouwde in 2015 Integraal Ondernemen om tot een e-book met de titel ‘In 10 stappen grip op het bedrijfsresultaat’. Ondertussen hielp Daisy mij ook bij het ontwerpen van het logo voor Fenmen. Dat is de brug geworden boven de letters Fenmen. En ze hielp me bij het opzetten van de website om zo de verkoop van het e-Book mogelijk te maken.  

Het e-Book sloeg aan en Daisy en ik maakten een plan voor een echt boek dat je in je hand kunt houden. En we kwamen op het idee om weer andere experts te interviewen om zo diepte aan het boek te geven. En zo sprak ik 10 interessante mensen met een passende boodschap voor het boek. 

Maar hoe zorg je dan voor publiciteit en een goede lancering? Daar kwam Frans de Vos in beeld. Hij zat toen in het bestuur van Financials For Financials en zocht een manier om iets voor de leden te doen. En met FFF kon ik mooie afspraken maken voor de verkoop van een flink aantal boeken. 

En toen was het boek klaar voor de drukker. 

Er werd een pallet met 1.000 boeken bezorgd thuis voor de deur. Een spannende tijd brak aan. Hoe zou het boek het gaan doen? 

Op een bijeenkomst van de FFF was in 2016 de lancering en was er een signeersessie achter een tafel. In een theater stond ik een presentatie te doen met andere schrijvers uit de stal van Daisy Gordijn. 

Niets was te dol. 

Belangrijk neveneffect was wel dat ik vanaf toen een mooi visitekaartje had om mijn deskundigheid te onderstrepen. Dat hielp mij zakelijk verder. 

De lancering van ‘Navigeren met KPI-dashboards

Na het succes van de verkoop van Het Kompas kwam ik in 2017 via een connectie van FFF in contact met de uitgever van economieboeken bij Noordhoff Uitgevers. Daar waren ze geïnteresseerd in beroepsproducten voor hogescholen. En het onderwerp over KPI’s en dashboards paste in die behoefte. Samen met Jako van Slooten als co-auteur heb ik het boek Navigeren met KPI-Dashboards in de steigers gezet. Het was mooi om samen te werken en onze ideeën te challengen met elkaar. Zo ontstond ook het idee van de Navigatiecyclus. De navigatiecyclus laat de samenhang zien van de activiteiten binnen performance management en de plek van de KPI’s daarbinnen. 

Vanuit Noordhoff werkten we nauw samen met Petra Prescher als uitgever. Ze heeft er met haar team veel aan gedaan om er een mooi boek van te maken. 

Zo kwam een fraaie hardcover. En het beeldmateriaal was prachtig. Er lag uiteindelijk een mooi boek. 

We hebben ons boek met veel trots gelanceerd in Hotel New York te Rotterdam te midden van vrienden, relaties en familie. 

Het boek werd zeer snel een succes. Het vond zijn weg naar diverse hogescholen in Nederland. Inmiddels is het in gebruik bij zo’n 15 hogescholen. Het was dan ook een eer dat Noordhoff ons vroeg te gaan werken aan de tweede druk. En het leuke is dat ik daardoor jaarlijks gastcolleges ben gaan geven en workshops over dit relevante onderwerp. 

De oprichting van Kompasteam BV

Indachtig het motto ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’ heb ik de afgelopen jaren met diverse partijen, bedrijven en andere zelfstandigen gesproken om met elkaar samen te werken. Daar heb ik veel van geleerd. Want niet alles werkte. Liepen de ideeën uiteindelijk te ver uiteen. En er zijn ook veel mooie contacten uit voortgekomen. Ik noemde al FFF, maar bijvoorbeeld ook een club als Speedbooks Rapportagesoftware waar ik al jaren aan verbonden ben. En al jaren eet ik regelmatig een pannenkoek met Dick van ’t Hof en bespreken we nieuwe managementtheorieën en hoe ons werk nog efficiënter kan. En zo zijn er nog meer waardevolle contacten. 

Eén van die samenwerkers die ik echt niet onvermeld kan laten is Gerard Kuijpers. Gerard is een ervaren finance interimmer en we zaten op dezelfde golflengte toen we de kans kregen om samen een mooie klus te doen. Er waren wat uitdagingen bij een technisch handels- en productiebedrijf, zoals dat heet. Uiteindelijk hebben we de hele financiële organisatie en de samenhangende processen veranderd. En dat is succesvol uitgepakt.  

Fenmen: de 10 jaar vloog voorbij

Ze zeggen wel eens ‘Als je plezier hebt, dan vergeet je de tijd.’ 

Dat geldt ook zeker voor mij. 

De 10 jaar na de oprichting van Fenmen zijn voorbijgevlogen. Ik heb successen gehad en fouten gemaakt. Ik ben in allerlei bijzondere situaties terechtgekomen. Ik heb allerlei tools geprobeerd en ben diverse samenwerkingen aangegaan. En heb er ook weer een aantal gestopt. Al met al ben ik gegroeid als ondernemer en als mens. Het was fijn dat de directe omgeving dit ook steunde. Zonder dat lukt het toch minder. 

Met de kennis van nu: zou ik het zo weer over doen? Daar kan ik wel volmondig ‘ja’ op zeggen. Een mooie rollercoaster die hopelijk lekker blijft doorrollen. 

Eldert de Jager.

DEEL ONLINE

Geïnspireerd en meer weten?

Bestel hier een van de managementboeken van Eldert de Jager

MAAK KENNIS

Met Eldert de Jager