Managementwijsheden – Zeg het met een acroniem

De acroniem als ezelsbruggetje om een managementwijsheid te onthouden. Een acroniem is een afkorting die bestaat uit de eerste letters van andere woorden, en uit te spreken is als een woord. Deze afkortingen zijn vaak bekender dan de originele term die afgekort wordt. Soms zijn we zelfs vergeten waar het origineel voor stond.

We zetten er een aantal op een rij die in je in allerlei situaties kunt gebruiken. Het communiceert ook vooral lekker. Je kunt de acroniemen heerlijk gebruiken als ezelsbruggetje in allerlei situaties. Bijvoorbeeld om een team te motiveren of ergens de puntjes op de “i” te zetten.

 

Ga voor goud met ORE

O = Oplossing

R = Regelen

E = Executie

Vind een oplossing voor de situatie en draagvlak voor de gekozen aanpak. Regel dat iedereen weet wat te doen. En zie toe op de juiste uitvoering.

en … ORE is ook nog eens het Latijnse woord voor GOUD

Kom tot de essentie met LSD

L = Luisteren

S = Samenvatten

D = Doorvragen

Dit acroniem is de essentie voor iedere goede communicatie. Luister naar het verhaal, ga na wat iemand wil vertellen. Vat het verhaal kort samen in een paar zinnen om de ander te laten merken dat je snapt waar het over gaat (of niet, maar dan weet je dat ook) en laat de ander daar op reageren. Vraag door als iets onduidelijks is en om de ander echt te begrijpen. Dat is de basis voor een goed gesprek.

Laat OMA (wat vaker) thuis

 O = Oordelen

M = Meningen 

A = Adviezen 

Als iemand je iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn. Dat komt wel. Dan kun je met een open houding luisteren. En dat moedigt de ander aan zijn verhaal te doen.

Smeer ook eens Nivea

N = Niet

I = Invullen

V = Voor

E = Een

A = Ander

Een bekende valkuil in relaties en gesprekken. Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al wat langer kent, dan heb je de neiging om al snel andermans bedoelingen zelf in te vullen. Dit voorkom je door na te vragen wat iemand bedoelt.

Wees gul met OPA

O = Ongevraagd 

P = Positieve 

A = Aandacht

We vinden het allemaal prettig op zijn tijd wat erkenning en aandacht te krijgen. Niets mooiers dan het zelf te geven en er gul mee te zijn. Strooi elke dag met een welgemeend complimentje. Dat is fijner dan een ander er op te wijzen wat hij beter kan (dat weten we vaak zelf al)

Tip van: Frans de Vos (nov-20)

Maak je niet DIK

D = Denk

I = In

K= Kwaliteiten

We kijken vaak al snel naar wat er fout ging, zeker bij moeilijke gesprekken. Dat mag, daar kan je veel van leren. Evenwel, wie bepaalt wat ‘fout’ is? Dus vergeet ook niet te kijken naar wat wel goed ging in het gesprek en wat je tevreden maakte.

Pas het KISS principe toe

K = Keep 

I = It 

S = Simple

S = Stupid

Het is verstandig dingen zo eenvoudig mogelijk te houden om stommiteiten en andere problemen te voorkomen. Het refereert aan situaties waarin men complexe modellen of representaties tracht te maken, daar waar een simpeler model ook zou volstaan. Het KISS-principe is oorspronkelijk afkomstig uit de programmeurswereld.

Vooral in de grafische branche (reclame, vormgeving, animatie, marketing et cetera) wordt de term veel gebruikt om aan te geven dat een boodschap alleen overkomt als men niet te veel tegelijk wil vertellen en de vorm simpel wordt gehouden. Het is een moderne vorm van het jaren ’30 design- adagium “less is more”. Ook “schrijven is schrappen” (kill your darlings) brengt een gelijksoortige boodschap. (Bron: Wikipedia)

Tip van: Liesbeth Jansen (nov-20)

Wees een OEN

O = Open

E = Eerlijk

N = Nieuwsgierig

Leg je eigen mening even opzij, stap open voor de ander. Geef deze een kans om iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig. De ander kan zomaar invalshoeken hebben waar jij niet aan gedacht hebt.

Ga op stap met ANNA

A = Altijd

N = Navragen

N = Nooit

A = Aannemen

Zo logisch, maar we trappen er dagelijks steeds weer in. Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt. Ga op zoek naar de feiten.

Doe het niet alleen, doe het als TEAM

T = Together

E = Effecting

A = Achieving

M = More

De klassieker bij motivatiespeeches. Het gaat om het diepe besef dat je de taken en verantwoordelijkheden deelt en samen de klus klaart. Met elkaar ben je als groep veel effectiever en bereik je veel meer dan alleen. Dat vraagt een open houding en erkennen van wederzijdse afhankelijkheden. Voor een echte ‘Einzelgänger’ is er geen plaats in een team.

Pak het aan als een DEUS

D = Duidelijkheid

E = Eenvoud

U = Uniformiteit

S = Structuur

Wat je  ook organiseert of aanpakt, als je de uitgangspunten van DEUS niet toepast kan het zo maar onbedoeld tot onduidelijkheid en chaos leiden. Bijvoorbeeld als je een KPI inricht op het dashboard en binnen de organisatie blijven er bij de mensen verschillende definities leven. De ‘S’ van DEUS staat ook wel voor samenhang of synergie.

Bron: Gerard Kuijpers

Laat de KOE nog even in de wei staan

K = Kaken

O = Op

E = Elkaar

Soms is het in een discussie verstandiger om even je mond dicht te houden (ook al sta je te popelen om te reageren), dan perse het laatste woord te willen hebben.

Tip van: Joke van Schaik (nov-20)

Zing het met FiDoReFi

FI = First Check

DO = Double Check

RE = Re Check

FI = Final Check

Motto: ga door tot je iets echt zeker weet. Laat je niet misleiden door desinformatie. Hier is wat lastig een acroniem van te maken. Ik kwam uit op FiDoReFi. Je kunt informatie de eerste keer checken, dat een tweede keer doen, dat nog een keer rechecken en dan uiteindelijk finaal checken. En dan zou je het wel moeten weten. Controleer iets dus net zo lang tot je de feiten op een rij hebt en je begrijpt waar het over gaat.

Dit maakt je in de kantoortuin bij collega’s niet populair, voorkomt evenwel dat jij met de halve waarheid blijft zitten.

Ga aan de slag met de PDCA cirkel

P = Plan

D = Do

C = Check

A = Act

Een bekende afkorting uit het prestatiemanagement.

Plan: Bedenk wat je gaat doen. Bepaal het beleid. Stel een businessplan op. Do: Ga aan de slag. Voer het beleid uit. Probeer de plannen te realiseren.  Check: Monitor de voortgang. Wat zijn de feiten versus plan? Liggen we nog op koers?  En Act: stel zo nodig je plannen bij. Pas je beleid aan om wel je doelen te halen

en weer door …. naar de volgende P-D-C-A.

DEEL ONLINE

Geïnspireerd en meer weten?

Bestel hier een van de managementboeken van Eldert de Jager

Deze vind je misschien ook interessant

MAAK KENNIS

Met Eldert de Jager