NavigatieTips #6 ‘The One Size Fits All’ KPI bestaat helaas niet

NavigatieTip #6: 'The One Size Fits All' KPI bestaat helaas niet. Iedere organisatie heeft zijn eigen unieke set aan KPI's passend bij de eigen strategie.

Vanmiddag kreeg ik een leuke aanvraag.

“Heb je wat KPI’s op plank liggen voor een IT/ telecombedrijf?”

“En wat wil je daarmee?”

“Ze hebben zoveel KPI’s, ik wil ze vertellen wat nodig is.”

“Heb je al met management gesproken wat zij willen?”

“Nee, ….. moet dat?”

Zie ook mijn Twitterbericht op 10 maart 2020  pic.twitter.com/m7tDLyDnL1

Helaas, ik moet je teleurstellen, de ‘One Size fit’s all’ KPI bestaat niet. Natuurlijk zien we wel bepaalde financiële prestatie-indicatoren veelvuldig voorkomen in financiële rapportages. Voorbeelden daarvan zijn Omzet, Brutomargeresultaat, operationele kosten of bedrijfsresultaat. En dat is ook volkomen logisch, want dit zijn vaste elementen uit de Winst- en verliesrekening. Daarmee wordt de resultaatrekening samengesteld.

Maar dit zijn niet vanzelfsprekend ook de KPI’s waar het management op wil sturen. Vandaar mijn vraag “Heb je met het management gesproken over wat zij belangrijk vinden?” De KPI’s maken namelijk een onderdeel uit van de navigatiecyclus. Dat gaat verder dan de afdeling vertellen”Kijk, dit zijn jullie KPI’s Succes er mee!”

Zoals we in NavigitatieTip #2 schreven Een KPI is een kritieke variabele die aangeeft wat de essentiële prestatie is om tot succes van de organisatie te komen.

Daarom moet je werken met KPI’s die gekoppeld zijn aan de strategie. Dat bepaalt wat de Kritieke Succesfactoren zijn en die verschillen per situatie en per jaar.

Wel zien we dat binnen bedrijfstakken vergelijkbare prestatie-indicatoren in gebruik zijn. Zo zullen in horeca bedrijven andere zaken gemeten worden dan binnen een technisch handelsbedrijf. Binnen Fenmen bouwen we een KPI databank op met prestatie-indicatoren per bedrijfstak. Dan kunnen we in voorkomende situaties snel schakelen om zichtbaar te maken wat een mogelijke set aan KPI’s zou kunnen zijn.

En zie verder NavigatieTip #2  Wat is een KPI?

Lees meer over dit onderwerp in het het boek. Navigeren met KPI dashboards

Meer informatie

  • Vind je het werken met dashboards een boeiend onderwerp? Deel dit artikel in je eigen netwerk.
  • Lees meer over KPI’s en dashboards in het boek Navigeren op essentie met KPI dashboards.
  • Kijk voor meer tips over dit onderwerp bij een van de andere Navigatietips. Lees bijvoorbeeld NavigatieTip #2  Wat is een KPI
  • Deze Navigatietip is onderdeel van de Navigatiecyclus, een gestructureerde aanpak om te komen tot grip op het resultaat. Lees verder waarom een dashboard relevant is binnen Methode Het Kompas https://kompasteam.nl/oplossingen/methode-het-kompas/
  • Is uw belangstelling gewekt hier iets mee te doen?  Uw aansturing kan beter? Wilt u de eigen organisatie meer actiegericht maken en strakker leren sturen op de uitvoering met KPI’s?
  • Neem dan contact op met ons om daar over te sparren. De eerste intake is vrijblijvend en oriënterend.

Heeft u een aanvulling op het artikel? We vernemen dat graag.

Eldert de Jager

Is bedrijfsadviseur, parttime CFO, auteur en navigatiecoach en vertelt graag over Navigeren op Essentie

Eldert de Jager heeft diverse boeken gepubliceerd over Navigeren met KPI-dashboards en sturen op essentie. Wilt u weten welke boeken, ga dan naar Boeken.

DEEL ONLINE

Geïnspireerd en meer weten?

Bestel hier een van de managementboeken van Eldert de Jager

MAAK KENNIS

Met Eldert de Jager